Wie een website bouwt of laat bouwen, wil […]
Wie een website bouwt of laat bouwen, wil daar natuurlijk zo veel als mogelijk uithalen. De website moet goed vindbaar zijn in zoekmachines, zal er bij voorkeur strak en verzorgd uitzien en de website moet natuurlijk voldoen aan alle moderne eisen die bezoekers stellen. Ook belangrijke onderdelen die kenmerkend zijn voor een goede website, zullen niet mogen ontbreken. Denk hierbij aan de wettelijke verplichte privacy verklaring, een contactformulier, adresgegevens en voor wie wat via de website wil verkopen, de algemene voorwaarden, een KvK-nummer en de bankgegevens.
Een goede website heeft een logische en eenvoudige menustructuur die er vooral op gericht is bezoekers zo snel mogelijk bij de juiste informatie te brengen. Niemand zit te wachten op ingewikkelde menustructuren waar men pas na vijf of zes keer klikken eindelijk op de juiste pagina terechtkomt. Grotere websites plaatsen vaak een opvallende zoekfunctie op elke pagina, zodat bezoekers via specifieke zoektermen de benodigde informatie kunnen opzoeken. Te veel menu’s op een website zijn vaak verwarrend en een goed ingerichte website zal naast het hoofdmenu hooguit wat links naar minder belangrijke pagina’s onderaan de website, in het zogenaamde footer gedeelte plaatsen.
Een website die als goed en degelijk wordt ervaren ziet er niet alleen voor het blote oog strak uit, maar is ook voorzien van goede en schone codering. Dat wil zeggen dat er geen onnodige of verouderde codes wordt gebruikt om verschillende delen van een website weer te geven. De website zal op een smartphone net goed moeten functioneren als op een laptop of desktop en er ook net zo strak uit moeten zien. Het zal dus niet uit mogen maken of bezoekers je website via een smartphone, tablet, desktop of laptop bezoeken, je website zal er op elk toestel hetzelfde uitzien, zonder verlies van functionaliteit.
Bezoekers zullen bij een eerste bezoek van je website of een pagina op je website altijd eerst snel de pagina scannen om te beoordelen of je op de juiste plek terecht zijn gekomen. Hierbij is het dus ook belangrijk dat je ervoor zorgt dat jij je bezoekers aanbiedt waar ze naar op zoek zijn: korte teksten met duidelijke kopteksten, eventueel voorzien van sprekende en duidelijke afbeeldingen. Heb je veel te vertellen, dan kan het verstandig zijn om in sommige gevallen gebruik te maken van bijvoorbeeld een lees-meer knop. Je bezoekers worden via de kopteksten naar de juiste informatie geleid en na het lezen van een korte introductietekst, kunnen ze zelf kiezen of ze ook de rest van de informatie willen lezen.
Een goede website wordt niet alleen door bezoekers gewaardeerd, maar ook door zoekmachines, zoals die van Google. Je dient er dan wel voor te zorgen, dat je website voldoet aan een aantal gangbare eisen en normen die door zoekmachines worden gesteld. Gebruik zoekmachine vriendelijke URL’s en geef pagina’s en artikelen een herkenbare titel met daarin voor jouw website belangrijke woorden, zogenaamde keywords. Geef pagina’s een beschrijving mee, zodat bezoekers bij de zoekresultaten al een kleine indicatie krijgen van wat er o de pagina te vinden is. Verdeel je teksten in op een goede manier over de pagina en gebruik ook hier weer keywords die kenmerkend zijn voor de informatie die er op de pagina of in het artikel wordt weergegeven. Dit zal ertoe bijdragen dat zoekmachines je website beter kunnen indexeren en bezoekers je website dus ook makkelijker en sneller weten te vinden.
Een goede website is doorgaans meer dan een aantal pagina’s waar informatie weergegeven wordt. Het is meer dan slechts wat producten en diensten weergeven en deze verkopen. Een geode website zorgt voor interactie met bezoekers, bijvoorbeeld door bezoekers de mogelijkheid te bieden een reactie op een artikel te plaatsen of een review achter te laten na aankoop van een product of gebruik te hebben gemaakt van een dienst. Een nieuwsbrief, online chat support of zelfs een compleet forum zijn allemaal methoden die de interactie met bezoekers vergroot, waardoor niet alleen nieuwe bezoekers naar je website worden geleid, maar bezoeker ook in de toekomst de weg zullen weten te vinden naar je website.
Heb je er alles aan gedaan om ervoor te zorgen dat je een goede en degelijk website hebt gebouwd, dan wil je natuurlijk ook weten wat al die inspanning heeft opgeleverd. Zorg ervoor dat je bijhoudt wie je bezoekers zijn, waar ze vandaan komen en wat ze precies doen of zoeken op je website. Dat kan bijvoorbeeld door gebruik te maken van Google Analytics, waarbij je allerlei instrumenten tot je beschikking hebt om aan de hand van verschillende statistieken je website nog verder te optimaliseren.
Het belangrijkste doel van een website is doorgaans […]
Er zijn verschillende open-software pakketten waarmee je een […]
Het uitvoeren van een goede SEO strategie is […]
In Nederland staan we aan de vooravond van […]