Wie een website bouwt of laat bouwen, wil […]
Het woord “Hacker” heeft vooral door de illustere praktijken van cybercriminelen een negatieve lading gekregen. Zodra je het woord hacker alleen maar hoort, heb je de neiging om direct de internetverbinding af te breken en de computer uit te schakelen. Alleen op deze manier ben je er van verzekerd dat je jouw bestanden voor de buitenwereld verborgen kan houden en dat jouw computer optimaal zal blijven werken. De laatste tijd heeft een nieuw soort hacker zijn opwachting gemaakt in de digitale wereld: De Growth Hacker!
In de tijden dat het internet een nog niet zo belangrijke rol in ons dagelijks leven speelde, maakten bedrijven gebruik van traditionele marketingtechnieken waarbij advertentieruimte werd aangekocht in de verschillende media zoals radio, televisie, kranten en weekbladen. Echter door de komst van het internet en de explosieve groei van de cloud zijn deze traditionele marketingtechnieken ontoereikend om bepaalde doelgroepen op een goede manier te bereiken. Door de opkomst van de sociale media, zoals Facebook, Google Plus, LinkedIn en YouTube, zijn de spelregels voor marketeers aanzienlijk veranderd. Hier speelt de “Growth Hacker” een belangrijke rol in. Growth hacking is het proces waarbij men, door gebruik te maken van verschillende marketingkanalen, experimenteert om de meest efficiënte en effectieve manier te vinden waarmee men een bedrijf kan laten groeien. Growth hackers zijn dus marketeers, ingenieurs en productmanagers die specifiek gefocust zijn op het ontwikkelen en het implementeren van commerciële processen die gericht zijn op hun gebruikers. Belangrijk hierbij is dat zij hun doel trachten te bereiken door gebruik te maken van goedkope alternatieven zoals de sociale media, virale marketing en gericht advertenties
Growth Hacking wijkt totaal af van de traditionele marketing en heeft om die reden een enorme aantrekkingskracht op mensen die zich af willen zetten tegen de hedendaagse maatschappij. Zij hebben vooral moeite met autoriteiten, zijn enorm creatief, hebben een hekel aan stereotypes en hebben hierbij ook nog een vreemd gevoel voor humor. Growth Hackers zijn mensen die sterk zijn in het “out-of-the-box” denken, geregeld verfrissende ideeën lanceren en sociaal betrokken zijn in hun omgeving. Waar veel mensen moeite hebben om hun ideeën kenbaar te maken, zal een Growth Hacker te pas en te onpas zijn/haar ideeën in de groep gooien. Kortweg: Een Growth Hacker is een sociale einzelganger die zich snel aanpast aan nieuwe situaties en overal mogelijkheden ziet.
Bij het opstarten van een bedrijf heb je niet de beschikking over de nodige financiën en een uitgebreide klantenkring om een uitvoerige marketing campagne te lanceren. Ondernemingen die al jaren meedraaien hebben een vaste klantenkring waarop zij geen risicovolle marketingcampagnes willen lanceren. Echter omdat Growth Hacking in tegenstelling tot de traditionele marketingtechnieken gebruik maakt van goedkopere alternatieven, is deze marketingtechniek uitermate geschikt voor startende ondernemers. Growth Hacking wordt dan ook veel door opstartende bedrijven gebruikt met het doel om binnen de opstartfase een snelle groei van het bedrijf te kunnen realiseren. Door gebruik te maken van deze nieuwe marketingtechnieken kunnen startende ondernemers zich richten op duurzaamheid op de lange termijn en het verlagen van de kosten van het acquisitieproces. Een goede keuze voor startende ondernemer want het uitgangspunt van elke marketingcampagne dient gericht te zijn op een constante groei en niet alleen het behalen van de doelen op de korte termijn. Growth Hacking is het optimaliseren van de aanwezigheid van de onderneming op het internet en het genereren van leads.
Zij die gespecialiseerd zijn in Growth Hacking maken gebruik van een aantal verschillende marketingtechnieken waarbij het herhalen van de boodschap een belangrijk onderdeel is. Op deze wijze kunnen zij snel de implicaties van de klantgerichte kopie, email marketing, SEO en virale strategieën testen. Hiermee kunnen zij de conversie snelheid verhogen waardoor een snelle groei van gebruikers kunnen bewerkstelligen. Het managen van een online community, het bereik en de impact van de sociale media en de persoonlijke nieuwsbronnen behoort ook tot het Growth Hacken. Omdat Growth Hackers gebruik maken van technieken zoals zoekmachine optimalisatie (SEO), website statistieken en analytics, content marketing en A/B testing, wordt Growth Hacken ook gezien als een onderdeel van het online marketing ecosysteem.
Het eerste bekende voorbeeld van Growth Hacking was de actie van hotmail waarbij een gebruiker een mail kon verzenden met de toevoeging “PS, Ik hou van jou” en een link voor de ontvanger waarmee deze zich gratis kon abonneren op de diensten van hotmail. Een ander bekend voorbeeld is de Growth Hacking actie van Dropbox waarbij iedere gebruiker een de beschikking kreeg over extra online opslagcapaciteit als zij een nieuwe gebruiker aanbrachten. Een andere Growth Hacking actie van Dropbox bestaat uit het koppelen van de sociale media (Facebook en Twitter) waarvoor iedere gebruiker 125 MB extra opslagcapaciteit ontvangt. Een totaal andere Growth Hacking techniek werd door LinkedIn gebruikt. LinkedIn bood zijn gebruikers de mogelijkheid om een publiek profiel aan te maken waardoor de gebruikersprofielen verschenen in de organische zoekresultaten van de verschillende zoekmachines. Mede hierdoor groeide het aantal LinkedIn gebruikers van 2 naar 433 miljoen. Weer een ander voorbeeld van Growth Hacking vinden we bij YouTube. Wanneer men op YouTube een video bekijkt geeft YouTube, naast de verschillende buttons naar de sociale media, direct een code waarmee men de video ook op een eigen website kan opnemen. Door deze Growth Hacking actie worden dagelijks meer dan 100 miljoen gebruikers naar de YouTube website geleid en maken dagelijks een kleine miljoen gebruikers een account op deze website aan.
Door de gebruik te maken van Growth Hacking technieken kan men dus betrekkelijk snel extra verkeer naar een website genereren en gebruikers op een website houden. Om dit te bereiken heeft de Growth Hacker de beschikking over een groot aantal gereedschappen:
• Email notificaties voor gebruiker
• Bonussen als men een nieuwe gebruiker aanbrengt
• Integratie van zoekmachines op de website
• Gebruikersprofielen aanmaken
• Koppelen van de sociale media
• Online platform voor discussies
• Informatieve pop-ups
Het mag duidelijk zijn dat de Growth Hacking gereedschappen te talrijk zijn om op te sommen. Vooral omdat de Growth Hackers over een creatief brein beschikken en zeker “Out-of-the-Box” denken, komen er dagelijks nieuwe technieken beschikbaar. Hoe gekker en unieker het idee, hoe meer mogelijkheden het biedt voor een Growth Hacker.
De mentaliteit van het Growth Hacken heeft ook een grote invloed op de product ontwikkeling. In plaats van lange cycli van ontwikkeling gevolgd door uitgebreide gebruikerstesten maken Growth Hackers gebruik van online simulaties waarbij ideeën in elke fase van het proces snel en eenvoudig gevalideerd kunnen worden. Met andere woorden: een Growth Hacker begint met de gebruikerstesten in een knusse koffieshop in plaats van in een steriele bedrijfsomgeving.
Toen de eerste Growth Hackers hun online opwachting hadden gemaakt waren veel marketingspecialisten ervan overtuigd dat Growth Hacking het marketinglandschap enorm zou veranderen. Growth Hack technieken hebben inmiddels al bewezen dat zij het bestaande marketing landschap al aanzienlijk doen veranderen. Vooral omdat internet en de cloud als de markt voor de toekomst wordt gezien, biedt de traditionele marketing te weinig handvatten om hierop in te spelen. Growth Hacking is, in tegenstelling tot de traditionele marketing, het nieuwe platform voor online marketing waarmee op snelle een directe wijze nieuwe gebruikers benaderd en gebonden kunnen worden.
Het belangrijkste doel van een website is doorgaans […]
Er zijn verschillende open-software pakketten waarmee je een […]
Het uitvoeren van een goede SEO strategie is […]
In Nederland staan we aan de vooravond van […]