klanten waarderen ons ⭑⭑⭑⭑⭑
Offerte aanvraag

Hoe ontwerp je een bedrijfslogo?

23 juli 2017

Een logo, ook wel een beeldmerk genoemd, is een herkenbare grafische uiting waarmee men een product of een bedrijfsnaam kan associëren. Omdat het logo een boodschap uitdraagt moet het herkenbaar, origineel en vooral inspirerend zijn. Als een logo aan deze voorwaarden voldoet zal het sterk kunnen bijdragen aan de identiteit van het bedrijf en de producten. Hoe kan je een goed logo ontwerpen? Wij hebben hieronder een aantal tips voor je!

Huisstijl:

Bij het ontwerpen van een logo moet je rekening houden met de huisstijl van het bedrijf. Een huisstijl is, zoals het woord al zegt, de visuele identiteit van het bedrijf. Hierbij moet je denken aan het de bedrijfsnaam, de productnamen, logo, kleuren, typografie en de andere grafische uitingsvormen van het bedrijf. Veel bedrijven hebben, bij het ontwikkelen van de huisstijl, gebruik gemaakt van professionele ontwerpers of designstudio's. Een eenmalige investering zal namelijk op lange termijn juist zeer rendabel kunnen zijn.

Inspiratie:

Bij het ontwerpen van een logo moet je de tijd nemen. Natuurlijk zijn het bedrijf en de producten het uitgangspunt van het logo, maar hierbij moet het logo ook een duidelijke identiteit uitstralen. Andere belangrijke factoren die meespelen in het ontwerpen van een logo is het marktsegment, waarbinnen het bedrijf opereert, en de doelgroep waarop het bedrijf zicht richt. Deze vier factoren (Bedrijf, product, marktsegment en doelgroep) moeten het logo krachtig en herkenbaar maken. Internet is hierbij een uitstekende bron om inspiratie op te doen. Zoek naar afbeeldingen van bedrijven en producten uit hetzelfde marktsegment als waarin het bedrijf actief is. Na het bekijken van de vele afbeeldingen zal er inspiratie genoeg zijn om een uniek logo te laten ontwerpen.

Eenvoud:

Eigenlijk geldt bij het ontwerpen van een logo maar één regel: Hoe eenvoudiger het logo, hoe groter de herkenbaarheidsfactor. Denk hierbij maar eens aan het logo van Adidas, Apple, Audi, LG, McDonalds, Nederlandse Spoorwegen (NS), Nike en Playboy. Elk van deze ontwerpen blinkt uit in eenvoud en is hierdoor uitermate herkenbaar. Een bijkomende zaak is dat deze logo's zeer flexibel zijn zodat deze snel kunnen worden aangepast aan een tijdelijke trend of evenement. Ook de grootte van het logo heeft geen invloed op de herkenbaarheid. Of het nu op een pen staat of op een gigantisch billboard: Praktisch iedereen herkend het logo onmiddellijk en legt daarbij de juiste associaties naar het betreffende bedrijf.

Trendy of Traditioneel:

Bij veel mensen bestaat de neiging om, bij het ontwerpen van een logo, in te spelen op een trend in het marktsegment. Op kort termijn zal dit kunnen werken, maar op langer termijn bestaat het gevaar dat het logo 'verouderd' raakt. Om deze reden kan men beter kiezen voor een tijdloos ontwerp dat lange tijd garant kan staan voor de onderneming en de producten. Denk hierbij aan bijvoorbeeld multinationale organisaties die al jaren lang van hetzelfde logo gebruik maken. Wel zorgen deze bedrijven er voor dat het logo regelmatig kleine upgrades krijgt zodat het herkenbaar en toch ook enigszins trendy blijven. Het gebeurt ook vaak dat ondernemingen, tijdens een eenmalige evenement, tijdelijk grafische trends in het logo opnemen en daarmee inspelen op de behoeften van de doelgroep.

Professionaliteit:

Het is van groot belang dat je het ontwerpen van een logo serieus benaderd. Vergeet jouw eigen smaak en hou rekening met het bedrijf, de producten, het marktsegment en de doelgroep. Hoe het ontwerp zo eenvoudig mogelijk en benader het op een professionele wijze. Het ontwerpen van een logo is een creatief proces waarbij gaandeweg het ontwerptraject een 'volwassen' logo ontstaat. Zorg er ook voor dat je tijdens de verschillende stadia van het ontwerp ook feedback krijgt vanuit jouw doelgroep. Alleen op deze wijze weet je namelijk of je op de juiste weg bent met het ontwerpen van jouw bedrijfslogo. En als je het heel professioneel wilt aanpakken, kan je ook gebruik maken van een ontwerper of een designstudio. Het mag misschien een flinke investering zijn. Maar als je het logo over tien jaar nog in gebruik hebt zijn deze kosten zeer aanvaardbaar!

Lees ook 

Algemene voorwaarden

Algemene voorwaarden van de eenmanszaak ‘Blue Bloq’, gevestigd te Houten en kantoorhoudende te Groeneweg 162 U 3981 […]

Read More
Wat maakt een website goed?

Wie een website bouwt of laat bouwen, wil daar natuurlijk zo veel als mogelijk uithalen. […]

Read More
Moet ik webdesign uitbesteden?

Eén van de eerste vragen die men zichzelf bij de wens voor een nieuwe website […]

Read More
Heeft webdesign invloed op SEO?

Een goede website ziet er niet alleen strak en verzorgd uit, maar voldoet ook aan […]

Read More
Waarom moet mijn website responsive zijn?

In de laatste jaren is het gebruik van de smartphone explosief gestegen. Steeds meer mensen […]

Read More
Is het design van je website belangrijk?

Het belangrijkste doel van een website is doorgaans het aanbieden van diensten, het verkopen van […]

Read More
Open-source eCommerce software

Er zijn verschillende open-software pakketten waarmee je een webshop kunt inrichten. Echter het gevaar met […]

Read More
Hoe ontwerp je een bedrijfslogo?

Een logo, ook wel een beeldmerk genoemd, is een herkenbare grafische uiting waarmee men een […]

Read More
Criminelen en spyware op het internet

Een tijdje geleden ontving Emilio, een 16 jaar oude MBO leerling, ongevraagd een mail bericht […]

Read More
Het belang van een gerichte SEO strategie voor Startups

Het uitvoeren van een goede SEO strategie is cruciaal voor het succes van een jonge […]

Read More

Sparren over betere
online vindbaarheid

© 2009 - 2021 internetinbeeld.nl
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram