Wie een website bouwt of laat bouwen, wil […]
Google algoritmes is zeker geen onbekende als het gaat om zoektechnologieën op het internet. De zoekalgoritmes van Google is zeer regelmatig aan veranderingen onderhevig. Variërend van het verversen van kleine data, handmatige fijneafstemmingen tot geheel nieuwe algoritmes die onafhankelijk van elkaar kunnen functioneren. Wanneer bekend wordt dat Google een nieuwe update lanceert brengt dit natuurlijk veel beroering teweeg omdat we het hier hebben over de grootste zoekmachine ter wereld.
Toen eerder deze maand veranderingen in de zoekresultaten werden waargenomen raakte de gehele SEO markt opgewonden. Is dit de befaamde Penguin update waar de gehele SEO markt al een jaar op zat te wachten, heeft het iets te maken met de Panda update of zijn deze veranderingen in de zoekresultaten een gevolg van beide updates? Helaas bleek dat Google alleen een belangrijke wijziging in haar kern algoritme heeft geïmplementeerd en dat er geen belangrijke update had plaats gevonden.
De Pinquin en de Panda update zijn slechts belangrijk geworden door de discussie die de professionele internetwereld over deze updates voert. Penguin en Panda zijn twee afzonderlijke componenten van de Google algoritmes waarmee Google sinds 2011 en 2012 de bewegelijkheid in de zoekresultaten signaleert. Als er veranderingen in de zoekpatronen worden waargenomen wijst de gehele SEO wereld direct naar één van deze twee componenten als de veroorzaker van deze veranderingen.
Volgens verwachtingen zal Penguin, dat sinds 2014 geen grote update heeft gehad, in het eerste kwartaal van dit jaar een grote update krijgen. Echter tot op heden heeft deze update nog niet plaats gevonden. Panda, dat lange tijd als zelfstandig component binnen de Google algoritmes opereerde, is halverwege 2015 geïntegreerd in de kern algoritmes van Google.
Op dit moment is Google wel aan het experimenteren met de lay-out van het scherm met de zoekresultaten. Hierbij richt men zich voornamelijk op de kleurstellingen van de resultaten en de gebruikersvriendelijkheid van het resultaatscherm. Zo was vandaag voor korte tijd een resultaatscherm te zien waarin de sterren, die de kwaliteit van een website weergeven, groen gekleurd waren in plaats van het bekende oranje (Zie de afbeelding).
Echter de veranderingen in Google algoritmes die nu worden waargenomen zijn waarschijnlijk het gevolg van enkele kleine updates van Google's kern algoritme. Volgens Google zal een toekomstige update van Penguin en Panda geen grote gevolgen hebben voor de zoekresultaten en de ranking van de websites. Volgens Google moeten de beheerders van websites en de SEO wereld de discussie omtrent Penguin en Panda niet zo veel gewicht meegeven. Als één van deze twee algoritmes van een update zal worden voorzien zal dit slechts een minieme invloed hebben op de zoekresultaten en de ranking van de websites.
Het belangrijkste doel van een website is doorgaans […]
Er zijn verschillende open-software pakketten waarmee je een […]
Het uitvoeren van een goede SEO strategie is […]
In Nederland staan we aan de vooravond van […]