Wie een website bouwt of laat bouwen, wil […]
Hoger in Google met je website? Dat gaat niet vanzelf! Je zult flink wat tijd en moeite moeten investeren om je website te optimaliseren. Zelfs als je website volledig geoptimaliseerd is, is dat geen garantie voor een toppositie in Google. Je hebt namelijk ook te maken met concurrenten, die ook uit zijn op een toppositie. Is er weinig concurrentie, dan is het behalen van een hoge notering meestal een stuk eenvoudiger. Wij hebben maar liefst 10 tips voor je die je kunt toepassen als je aan de slag wilt met SEO.
Bepaal wat de zoekwoorden zijn waar mee je hoger in Google wil komen. Gebruik deze in zowel de domeinnaam als de URL. Stel dat je een website wilt opstarten over kappers in Eindhoven, probeer dan zowel kappers als Eindhoven in de URL terug te laten komen.
Als je artikelen op je website zet, zorg er dan voor dat deze voldoen aan de SEO geldende regels. Probeer zoekwoorden terug te laten komen in de body van je pagina, meestal zal dit in een tekst zijn. Overdrijf niet als het gaat om je belangrijkste zoekwoorden. Een keyword density die tussen de 2 – 3% ligt is ideaal.
Verzin voor elke pagina een unieke titel tag. Probeer het belangrijkste zoekwoord van een specifieke pagina terug te laten komen in de title tag. Zet deze bij voorkeur aan het begin van de tag.
Het toepassen van headings in teksten is essentieel. Maak in ieder geval gebruik van een H1 tag en H2 tags. Als het nodig is kun je ook nog H3 of H4 tags gebruiken. Probeer de belangrijkste zoekwoorden terug te laten komen in de tags.
Probeer SEO vriendelijke URLS op te bouwen, zo vertel je Google uit welke pagina’s je website bestaat.
Paddiepte van maximaal 3 stappen
Zorg ervoor dat je website geen spinnenweb wordt. Maak gebruik van een paddiepte van maximaal 3 stappen. Gebruik je een paddiepte van meer stappen, dan kan dit negatief uitpakken als het gaat om je rankings in Google.
Voeg minimaal één afbeelding per pagina / bericht toe en geef een unieke ALT-tag mee. De ALT-tag vertelt Google wat er op een foto of afbeelding te zien is. Door een goede ALT-tag op te geven kun je gevonden worden via de Google afbeeldingen zoekpagina.
Als je afbeeldingen gebruikt is het belangrijk om ze eerst te verkleinen. Grote afbeeldingen komen de laadtijd van je website niet ten goede. Hetzelfde geldt voor grote CSS- en Javascript-bestanden. Hoe sneller je website geladen wordt, des te gunstiger.
Maak je al gebruik van een zogenaamde sitemap? Een sitemap is een soort inhoudsopgave. In deze inhoudsopgave staat precies vermeldt uit welke pagina’s je bestaat. Via Google webmaster tools kun je de sitemap uploaden. Het voordeel hiervan is dat de pagina’s van je website eerder in Google worden opgenomen. Hoe meer pagina’s opgenomen zijn door Google, des te groter de kans dat bezoekers je website vinden.
Google heeft in 2015 aangegeven dat ze kijken naar het feit of een website responsive is of niet. Een responsive website werkt perfect op alle apparaten, ook op smartphones en tablets. Vooral veel oudere websites zijn niet responsief. Is jouw website dat ook niet? Dan is het verstandig om een nieuwe layout te implementeren. Dit kan een positief effect hebben op de zoekmachine noteringen.
Het belangrijkste doel van een website is doorgaans […]
Er zijn verschillende open-software pakketten waarmee je een […]
Het uitvoeren van een goede SEO strategie is […]
In Nederland staan we aan de vooravond van […]